ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΥΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ.Η ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΧΕΙ ΣΑΝ ΒΑΣΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ,ΙΣΤΟΡΙΚΑ,ΜΟΥΣΙΚΑ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.ΝΑ ΘΥΜΗΘΟΥΝ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΤΕΡΟΙ.

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2009

ΡΙΖΙΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΚΙΣΣΑΜΟ

ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΩΡΓΙΟ ΔΡΑΚΩΝΙΑΝΟ .ΓΕΝΙΚΟ ΑΡΧΗΓΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ 1821-1830
Μ ΟΥΛΑ ΤΣΗ ΚΡΗΤΗΣ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗΜΕΝΑ
ΚΙ ΕΝΑ ΧΩΡΙΟ ΣΤΗΝ ΚΙΣΣΑΜΟ ΔΡΑΚΩΝΑ Τ ΟΝΟΜΑ ΝΤΟΥ
ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕ ΚΙ ΑΝΑΘΡΕΨΕ ΕΝΑΝ ΚΑΛΑ ΑΝΤΡΩΜΕΝΟ
ΤΟ ΓΙΩΡΓΗ ΤΟΝ ΔΡΑΚΩΝΙΑΝΟ ΕΙΣ ΣΤΑ ΕΙΚΟΣΙΕΝΑ
ΠΟΥ ΤΟΝΕ ΤΡΟΜΑΖΕ Η ΤΟΥΡΚΙΑ.


ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΑΛΙΔΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ.ΓΕΝΙΚΟ ΑΡΧΗΓΟ ΚΙΣΣΑΜΟΥ 1858-1897
ΟΥΛΑ ΤΣΗ ΚΡΗΤΗΣ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΤΙΜΗΜΕΝΑ
ΜΑ ΝΑ ΧΩΡΙΟ ΣΤΗΝ ΚΙΣΣΑΜΟ ΤΑ ΞΑΚΟΥΣΤΑ ΠΕΡΒΟΛΙΑ
ΧΩΡΙΟ ΣΚΑΛΙΔΗ Τ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ
ΠΟΥ ΧΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ Τ ΑΕΤΟΥ ΛΑΓΟΥ ΓΛΗΓΟΡΟΣΥΝΗ
ΚΑΙ Τ ΑΡΜΑΤΑ ΤΟΥ Τ ΑΡΓΥΡΑ.



ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥΣ


ΟΠΟΙΟΣ ΣΤΟΝ ΝΑΔΗ ΚΑΤΕΒΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΛΥΣΜΟΝΗΣΕΙ
ΝΑ ΠΑΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΟΥΣ ΑΡΧΗΓΟΥΣ ΚΡΙΓΙΑΡΗ ΚΑΙ ΚΟΡΚΙΔΗ
ΣΚΑΛΙΔΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΣΣΑΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΡΥΦΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
ΤΟ ΓΕΡΟ ΠΩΛΙΟΥΔΟΒΑΡΔΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΝΕΟ
ΝΑ ΤΩΝΕ ΠΕΙ ΤΑ ΝΕΙΚΑ ΠΟΥ ΧΟΥΝ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
ΠΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΗΚΑΜΕ ΑΠΟΥ ΤΗΝ ΤΥΡΑΝΝΙΑ
ΚΙ Ο ΤΟΥΡΚΟΣ ΔΕΝ ΔΙΚΑΖΕΙ ΜΠΛΙΟ.


ΠΑΡΣΙΜΟ ΤΗΣ ΓΡΑΜΠΟΥΣΑΣ

ΤΡΕΙΣ ΑΝΤΡΙΩΜΕΝΟΙ ΠΟΡΠΑΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΤΗΝ ΚΑΗΜΕΝΗ
ΣΑΝ ΑΞΑΔΕΡΦΟΙ ΚΙ ΑΔΕΡΦΟΙ ΣΑ ΦΙΛΟΙ ΜΠΙΣΤΕΜΕΝΟΙ
ΣΑ ΝΑ ΣΑΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΚΟΙΛΙΑ ΝΑ ΦΑΓΑΝ ΕΝΑ ΓΑΛΑ
ΕΤΣΙ Δ ΑΓΑΠΗΘΗΚΑΝΕ ΠΕΡΙΣΣΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ
ΤΟΝ ΕΝΑΝ ΛΕΓΑΝ ΞΕΠΑΠΑ ΤΟΝ ΑΛΛΟ ΜΠΟΥΖΟΜΑΡΚΟ
ΚΑΙ Ο ΚΑΗΜΕΝΟΣ ΠΑΝΑΓΗΣ ΑΠΟΥ ΦΥΛΑ ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ
Μ ΑΥΤΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΣΙ ΓΡΑΜΠΟΥΣΑ ΝΑ ΠΑΤΗΣΟΥΝ
ΚΙ ΑΠ ΤΣΗ ΓΡΑΜΠΟΥΣΑΣ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΝΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΣΟΥΝ
Ο ΜΠΟΥΖΟΣ ΠΡΩΤΑΝΕΒΗΚΕ ΑΠΑΝΩ ΣΤΟ ΜΠΕΝΤΕΝΙ
ΚΙ ΕΦΤΑ ΝΟΜΑΤΟΥΣ ΕΚΟΨΕ ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ
ΜΑ ΕΛΑΣΤΕ ΑΠΑΝΩ ΜΠΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΝΑ ΓΙΟΥΡΓΙΑΡΩ
ΓΙΑΤΙ ΔΕ ΒΓΑΙΝΩ ΓΩ ΠΟ ΠΑ ΟΞΩ ΚΑΙ Ν ΑΠΟΘΑΝΩ
ΠΡΩΤΟΣ ΑΠΟΥ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΗΤΑΝ Ο ΜΠΟΥΖΟΜΑΡΚΟΣ
ΚΙ ΥΣΤΕΡΙΣ ΣΚΟΤΩΘΗΚΑΝΕ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΙΟΙ.



ΠΑΙΔΙΑ ΚΙ ΕΙΝΤΑ ΝΕ ΟΙ ΜΠΑΛΩΤΕΣ ΟΘΕΝ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΔΙΚΙΟ
ΚΑΤ ΑΠΟΥ ΤΟΝ ΦΤΕΡΟΛΑΚΚΟ ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΧΑΡΑΔΡΑ
ΠΟΛΕΜΟ ΚΑΝΕΙ Ο ΚΟΥΜΗΣ ΜΕ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΓΙΑΝΙΤΣΑΡΟΥΣ
ΜΕ ΤΖΟΥΡΜΟΥΤΖΗΔΕΣ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΚΑΙ ΠΡΙΧΟΥ ΝΑ ΒΡΑΔΥΑΣΕΙ
ΚΙΑΝΕΙΣ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΑΠΟΜΕΙΝΕ.


ΓΕΡΜΑΝΟΚΑΤΟΧΗ

ΧΡΙΣΤΕ ΝΑ ΣΠΟΥΣΑΝ ΟΙ ΦΛΑΚΕΣ ΝΑ ΦΥΓ ΑΠ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ
ΝΑ ΠΑΡΩ ΔΙΠΛΑ ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΝΑ ΒΓΩ ΣΤΟΝ ΑΗ ΔΙΚΙΟ
ΝΑ ΜΟΥ ΒΓΟΡΙΣΟΥΝ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΑΠΟΥ ΝΕ ΓΥΡΩ ΓΥΡΩ
ΝΑ ΔΩ ΤΟ ΒΛΑΤΟΣ Τ ΟΜΟΡΦΟ ΛΙΜΝΗ ΡΟΓΔΙΑ ΚΑΙ ΕΛΟΣ
ΝΑ ΜΟΥ ΒΓΟΡΙΣΕΙ Η ΚΑΝΤΑΝΟΣ ΠΑΝΩ Τ ΑΝΗΣΑΡΑΚΙ
ΑΠΟΥ ΧΩ ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΑΓΑΠΗ
ΚΙ ΕΧΩ ΖΑΜΑΝΙΑ ΝΑ ΤΗ ΔΩ ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΤΗ ΝΤΑΜΩΣΩ.



ΣΤΣΙ ΚΟΥΡΜΠΕΣ ΤΣΗ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΑΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙ
ΚΑΙ ΞΕΦΑΝΤΩΝΕΙ ΤΟ ΒΟΥΝΟ ΚΑΙ ΣΕΙΕΤΑΙ ΤΟ ΛΑΓΚΑΔΙ
Μ ΑΠ ΕΧΕΙ ΑΡΜΑΤΑ ΑΣ ΒΑΣΤΑ ΚΙ ΑΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΣ ΕΥΡΕΙ
ΚΙ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΠΡΟΒΑΛΑΝΕ.


ΜΑΛΑΘΥΡΟ
ΟΜΟΡΦΟ ΧΩΡΙΟ ΑΞΙΟ ΚΑΙ ΤΙΜΗΜΕΝΟ
ΚΑΙ ΠΟΥ Ν ΟΙ ΓΙ ΑΝΤΡΙΩΜΕΝΟΙ ΣΟΥ Τ ΟΜΟΡΦΑ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ
ΜΠΑΜΠΕΣΙΚΑ ΤΑ ΠΙΑΣΑΝΕ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΟΙ ΣΚΥΛΟΙ
ΚΙ ΕΚΑΤΑΛΥΣΑΝΕ ΜΟΥ ΤΑ.


ΘΛΙΜΕΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΡΙΜΟΚΕΦΑΛΑ
Τ ΑΠΟΠΗΓΑΔΙ ΕΙΝΑΙ ΒΟΥΒΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΝΕΜΕΝΟ
ΒΟΥΝΑ ΕΙΝΤΑ ΝΕ Η ΘΛΙΨΗ ΣΑΣ ΚΙ Η ΠΑΡΑΠΟΝΕΣΗ ΣΑΣ
ΕΙΝΤΑ ΝΕ Η ΜΑΥΡΗ ΚΑΤΑΧΝΙΑ ΚΙ Η ΓΙ ΕΡΗΜΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΓΙΑ
ΡΟΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΚΟΠΕΤΡΟΣ ΜΑΛΑΘΥΡΟΣ ΚΑΙ ΦΛΩΡΙΑ
ΑΓΙΑ ΕΡΗΝΗ ΚΑΝΤΑΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΧΩΡΙΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ
ΠΕΡΗΦΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΚΟΥΣΤΑ ΜΑ ΠΕΣΑΝ ΟΙ ΚΟΥΡΣΑΡΟΙ
ΣΑ ΛΟΥΠΗΔΕΣ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΙ ΕΡΗΜΑΞΑΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ
ΛΕΒΕΝΤΕΣ ΕΣΚΟΤΩΣΑΝΕ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΝΤΡΕΣ
ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Η ΘΛΙΨΗ ΜΑΣ.



ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΤΑ ΝΕ ΟΙ ΜΠΑΛΩΤΕΣ ΚΙ ΕΙΝΤΑ Ν ΤΟ ΚΑΤΑΧΤΥΠΙ
ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ ΤΟΝ ΚΑΣΤΕΛΛΙΑΝΟ ΣΤΣΗ ΚΙΣΣΑΜΟΣ ΤΣΙ ΜΠΑΝΤΕΣ
ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΕΠΕΣΑΝΕ ΑΠΟΥ Τ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
ΚΑΙ ΓΙΟΥΡΟΥΝΤΟΥΝΕ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΚΙ ΟΥΛΟΥΣ ΤΣΙ ΚΑΤΑΛΥΟΥΝΕ
ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ Ο ΤΟΠΟ ΜΑΣ.




ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΤΑ ΝΕ ΟΙ ΜΠΑΛΩΤΕΣ ΣΤΟΥ ΔΡΑΠΑΝΙΑ ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ
ΠΑΔΙΑ ΓΗ ΓΑΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ ΒΑΦΤΙΖΟΥΝ
ΜΗΔΕ ΚΑΙ ΓΑΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΗΔΕ ΠΑΙΔΙ ΒΑΦΤΙΖΟΥΝ
ΜΑ ΜΑΧΗ ΓΙΝΕΤΕ ΣΚΛΗΡΗ.

1 σχόλιο:

  1. Το Νεοριζίτικο [Γερμ.Κατοχής] του Μαρτυρικού χωριού Κακοπέτρου, καταγεγραμμένο επίσημα από την δεκαετία του 1950 και εντεύθεν από Ερευνητές- Μελετητές, και απο το έτος 1991 και εντεύθεν σε τηλεοπτικές εκπομπές...
    Φωνές και κλάηματ΄άκουσα στα Χατζιανά στο δρόμο, τρείς μάνες κάθονται και κλαιν, και κλαίνε τα παιδιά τους,η μιά ΄χαι ΄να και μοναχό κ΄η γιάλλη δυό και μόνο, κ΄η τρίτη η κακορίζικη τέσσερα παλληκάρια που τα σκοτώσαν οι Γερμανοί....
    Νίκος Μαρκετάκης ΄΄Κρητικές Μαδάρες΄΄

    ΑπάντησηΔιαγραφή